Neden Balance Scorecard?

Neden Balance Scorecard?

“Kâra bakarak bir firmayı yönetmek dikiz aynasına bakarak araba kullanmaya benzer. Dikiz aynası nerede olduğunuzu gösterir ancak nereye gittiğinizi göstermez”.

 Deming

Endüstri çağında şirketler; faaliyetlerini sürdürebilmek için en ileri teknoloji ile üretim yaparak en kaliteli mal ve hizmeti rakiplerden daha düşük fiyatlarla ve daha hızlı bir biçimde müşteriye sunmayı hedeflemekteydiler. Performanslarını değerlemek için “kârlılık” ve “büyüme” gibi daha çok niceliksel(finansal) göstergeler kullanılmaktaydı. Eğer işletme kâr ediyor ve satışlarda bir önceki dönemlere göre artışlar söz konusu ise içeride çoğu zaman pek sorun algılanmazdı. Eğer karlılıkta bir sorun olursa da problemin hangi süreçten kaynaklandığı bilinmediği için kriz yönetimi olarak eleman çıkarma, giderleri kısma gibi maliyet odaklı tedbirler alınırdı.

Dolayısıyla sadece finansal boyutlu yapılan bu performans değerlendirme yöntemi şirketin iş yapma yeteneği, marka bilinirliği, müşteri sadakati, personelin yetkinlikleri, motivasyon ve esneklik seviyesi, veritabanı ve teknolojik alt yapısı gibi mali açıdan değerlendirilemeyen varlıklarını değerlendirmede yetersiz kalıyordu.

Norton ve Kaplan’ın makalelerindeki örnekte de de belirttiği gibi “Hiçbir pilot bir jet uçağım yoğun bir hava trafiği karşısında tek bir göstergeden yararlanarak uçurmayı göze alamaz. Usta ve deneyimli pilotlar, birçok gösterge aletinden elde ettikleri bilgileri birleştirerek uçaklarını yönlendirmekte ve yönetmektedirler.” Modern çağın getirdiği karmaşanın da etkisiyle şirketlerin yönetiminde çevre ve performans şartlarım en iyi şekilde ölçmeye bu ölçümleri sağlayacak göstergelere ihtiyaç duyulmaktadır.
Geleneksel metodun diğer önemli bir eksiği geçmiş verileri değerlendirmesi şirketin gelecek performans ve hedefleri ile ilgili öngörü yapılmasına olanak tanımamasıydı. Deming’in söylediği gibi, “Kâra bakarak bir firmayı yönetmek dikiz aynasına bakarak araba kullanmaya benzer. Dikiz aynası nerede olduğunuzu gösterir ancak nereye gittiğinizi göstermez”.

Geleneksel yöntemler bahsedilen bu eksiklerinden dolayı işletmelerin gerçek performansını ölçmede yetersiz kaldı. Artan rekabet koşulları ve bilgi teknolojilerinin gelişmesi ile birlikte geleneksel performans değerlendirme metotları yerini firmanın birçok faaliyetinin performansını değerlendirebilen çok boyutlu performans değerlendirme yöntemlerine bıraktı. Balance Scorecard günümüzde en yaygın kullanımı olan performans değerlendirme yöntemi olarak kabul edilmektedir.

Demet Ekin

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: