B2B’ye Genel Bakış

B2B’ye Genel Bakış (Business to Business)

Tedarik Zinciri Yönetimi; tedarikçiler, üreticiler, dağıtımcılar ve müşteriler üzerinde oluşan bir ağdaki malzeme, bilgi ve parasal akışların yönetimini içermektedir. Yoğun rekabet koşullarında Tedarik Zinciri Yönetimi’nin başarılı olması için bu akışların entegrasyonun en hızlı ve en düşük maliyetler gerçekleştirilmesi gereği ortaya çıkmıştır.  Bu ihtiyaçlara karşılık şirketler arası operasyonların internet üzerinden yürütüldüğü B2B uygulamaları hız kazanmıştır.

B2B terimi İngilizce Business to Business kelimelerinin karşılığıdır. B2B, bireyler ve kurumların, açık ağ ortamında internet ya da intranette, sınırlı sayıda kullanıcı tarafından ulaşılabilen ağ ortamlarında, yazı, ses ve görüntü şeklindeki sayısal bilgilerin işlenmesi, iletilmesi ve saklanması temeline dayanan ticari işlemlerin tümünü ifade etmektedir.

B2B; bir mal veya hizmetin sipariş aşamasından, üretim, pazarlama, satış, sigorta, nakliyat, fatura, ödeme ve satış sonrası hizmetlere kadar ticaretle ilgili hemen bütün faaliyetlerin elektronik ortamda karşılıklı veri aktarımıyla yapılmasıdır.

Turban ve diğerleri (2004) B2B elektronik ticareti su şekilde sınıflandırmıştır:

İşlem Türü:  B2B işlem türüne göre ikiye ayrılmaktadır. Bunlar, spot satın alma ve stratejik tedariktir.

  1. Spot Satın Alma:İhtiyaç duyulan malzemenin veya servisin ihtiyaç duydukları an satın alınmasıdır. Tedarikçi ve satın almacı birbirlerini tanımak zorunda değillerdir. Spot satın alma örnek olarak, kağıt, kırtasiye malzemesi alımını örnek verebiliriz.
  2. Sistematik Tedarik ise, tedarikçi ve satın almacı arasında yapılan uzun süreli kapasite anlaşmaları sözleşmelerle yapılan tedarik sistemidir.

Malzeme (Ürün) Türüne Göre: B2B malzeme türüne göre ikiye ayrılmaktadır. Bunlar direk ve endirekt olarak ayrılmaktadır.

  1. Direk malzemeler, bu tip ürünler işletmenin ana faaliyet konusu olan “Ticari Ürün” olarak nitelendirilen ürünlerdir.  Örneğin bir hazır giyim firması için bir t-shirt,  bu ürün grubunda yer alır.

             Perakende sektöründe   yaygın olarak aşağıdaki süreçler B2B üzerinden yürütülür.

  • İhale Süreci (Saat ve terminoloji farklılıkları sebebi ile yurt dışından ziyade yurt içi alımlar için kullanılır)
  • Sipariş –Purchase Order- oluşturma (Perakendeci)
  • Sipariş –Purchase Order onay ( Tedarikçi)
  • Numune onay süreci (Perakendeci – Tedarikçi)
  • Üretim ( Tedarikçi)
  • Safha Takip (Perakendeci – Tedarikçi)
  • Kalite Kontrol ( Tedarikçi- Perakendeci)
  • Paketleme (Tedarikçi)
  • Çeki Listesi Oluşturma ( Tedarikçi)
  • Çeki Listesi Onay Süreci (Perakendeci)
  • Yükleme Süreci (Tedarikçi)
  • Reklamasyon Süreci  (Perakendeci)
      2.

En-direkt Malzemeler

    ise ticari mal niteliğinde olmayan bakım, onarım ve operasyonel islerde kullanılan örneğin, ofis için lamba, bilgisayar, sarf malzemesi gibi malzemelerdir. Şirketler bu tip satın almalarda fiyat teklifi verilmesi, en uygun fiyatın belirlenmesi, sözleşme ve sipariş süreçlerini B2B üzerinden yürütürler.

 

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: